hur finner man motivationen?

usch vad less jag blir på mej själv ibland alltså... idag hade jag lovat mej själv att ta tag i massa saker, men så blev det ännu en sån där skitdag där jag har noll energi, motivation eller inspiration till att göra något alls, och ingenting blir av. okej, några saker har jag väl iallafall lyckats med idag, bland annat så hann jag förbi min fina frisör sofie graw på salong chukro maddafakka för att sätta om en löshårsslinga som råkat lossna (trots att jag först missade tunnelabanan för mitt kort strulade och jag höll på att missa min tid), och så har jag hämtat ut ett paket och sånt där. men när jag sedan kom hem igen så var det som att luften bara gick ur mej. och nu har jag legat här i soffan i ett par timmar och haft en sån prestationsångest, samtidigt som JAG INTE GÖR NÅGOT ÅT DET? fan, jag önskar att jag bara kunde ruska om mej själv ibland. jag måste rycka upp mej nu, ta tag i jobbet och livet. jag vill inte slösa bort ännu ett år fullt av möjligheter. men ibland känner jag mej fan helt apatisk..
 
så hur gör man för att finna motivationen till att över huvud taget ens orka stiga upp ur sängen på morgonen? och skippa gärna "skaffa ett riktigt jobb"-kommentarerna då vi faktiskt befinner oss i år 2018 och folk borde lärt sej att blogg, youtube och övriga sociala medier faktiskt räknas som ett riktigt jobb och är något som man kan livnära sej på och arbeta med på heltid. dessutom har jag hållit på med detta och byggt upp mitt varumärke sedan jag var 15 år, och det är inget jag tänker ge upp i första taget. jag älskar ju "egentligen" mitt jobb. jag behöver bara komma upp på fötter igen och hitta tillbaka på något sett... och jag skulle verkligen behöva en livscoach typ. hur gör ni själva när ni tappat suget helt? jag uppskattar alla era tips! ni är alltid så hjälpsamma och får mej på bättre humör med era fina kommentarer ❤️
21 kommentarer »
svatantrya

Finns massor av inspirerande youtubers som gör videos om hur man blir mer produktiv osv. Att ägna tid åt rolig planering brukar hjälpa för mig. En snygg checklista är alltid roligare att kryssa av än att bara ha en massa "måsten" att hålla reda på i huvudet. Kanske borde du skaffa en liten kontorshörna i lägenheten eller ett ställa dit du kan gå och jobba ett par gånger i veckan? Då är det fokus på att klä på sig och dyka upp, efter det får det går som det går och oftast går det bra när man väl tagit sig dit och i work-mode. Ett annat trick som brukar fungera för mig när jag har mycket jobb med mitt egna eller mycket plugg är 5-minuters-tricket. Säg åt dig själv att du ska bara ägna fem minuter åt en sak. Ställ klockan om det känns lättare att komma till skott då! När fem minuter gått har man oftast kommit igång vilket leder till att man lägger betydligt mer än fem minuter. Förbered mycket kvällen innna. Ta fram en snygg outfit, förbered en god frukost, skriv ner vad du har för mål under dagen. En bra start ger en bra dag! <3 (Nu ska jag själv sätta mig och "bara jobba fem minuter" på min skoluppgift som ska in imorgon.

L

Steg 1. Kliv upp i tid. Bara kliv upp, ställ dig i duschen, fixa dig i ordning (trots att du inte ska gå ut. Klä på dig också, pyjamas etc sänker din energinivå)
Steg 2. Skriv ett veckoschema, vad ska du posta varje dag på bloggen, och vad behöver du göra för förberedelser inför det? Börja veckan med att fixa förberedelserna.
Steg 3. Gå ut varje dag. Helst av allt - gå till ett gym och börja med att bara gå på bandet, kör stairmastern eller försöka springa intervaller. Träning ger energi och lyckohormoner dessutom.

U got this girl!

Anonym

Du kanske skulle ändra något i ditt jobb eller i din vardag? Skapa en ny rutin. Förändringar brukar vara bra när man kört fast! 💚

Anonym

Jag tycker du skulle prova att gå och prata med någon, att du är apatisk har säkert koppling till djupare saker. Jag tycker inte det är konstigt alls, du har ju berättat om år när du har levt rätt destruktivt och det vore inte konstigt om du har saker att bearbeta. Ta hand om dig! Kram

T

Jag har haft exakt samma problem sendan 2012 och det som har hjälpt mig är att tillåta mig själv vara ''apatisk'' dom dagarna jag känner att jag är det. Eller, dom dagarna jag vaknar med ångest och inte orkar göra något har jag tänkt ''Ja men idag är det en jävla skitdag och det FÅR vara det''. Den dagen jag mår dåligt gör jag exakt det jag vill, om jag kan. Jag har ju inte ett jobb som du, där jag varje dag måste hitta inspiration och vara kreativ, så jag kan tänka mig att just DET är lite extra stressande! Att vara influencer idag tror jag är mer ansträngande än folk tror. Jag hade aldrig klarat det, så all cred till dig. Jag tycker verkligen att din uppdatering är perfekt för du har sjukt bra kvalite på allt du gör. Ta det till dig. Du är superduktig.
Dra till en livscoach, eller ännu bättre, KBT-psykolog? Det kan hjälpa dig med din tankegång och att du själv kan ta dig ur svackorna lättare och snabbare själv i framtiden. Det du går igenom nu, och har gjort tidigare, är också HELT normalt! Det är OK att ha skitdagar, men låt dom inte komma allt för ofta.
''Tänkt på allt det positiva du har i ditt liv, ryck upp dig'' och liknande pissprat funkar inte vid ett sånt här mående, så ta dina känslor och tankar på allvar och ta hand om dig själv <3 Jag vill att du ska fortsätta blogga och göra videos, jag älskar dom!
Stor kram!

Alice

Ett tips är att blogga någon annan stans än hemma och sätta en regelbunden tid som du går dit och börjar jobba och blogga. Då får du en rutin och kan känna dig "klar" sen när du kommer hem efter några timmar. Måste göra så som student, alltså att plugga någonannan stans än hemma!! Tex. Ta datorn till ett bibliotek eller liknande. Kram!

Paula

fast heltid kan man ju inte säga att du jobbar iallafall, men du skulle säkert kunna vara lika bra som de andra proffsbloggarna å tjäna minst lika mycket om du inte vore så lat
din blogg känns mer som en amatörblogg där du skriver nån gång när du får lust, så egentligen är du inte värd de pengar du tjänar, hur lite det än är, inte när du på en hel dag endast åstadkommer nån töntig mobilbild på dej med nos å öron å nån menlös text du hittat på nätet
du säger att du jobbar hårt när du redigerar dina bilder, för du är en perfektionist, å så blir det inte bättre än så här...kanske det ändå är dags att söka ett riktigt jobb ändå

Anonym

Det finna massa människor runt om i världen som har ett annorlunda jobb eller inget jobb alls men ändå får saker gjorda. Det du saknar är nog ordning, struktur och kanske rutiner? Sen finns det nog få saker som gör en så slö och omotiverad som att bara vara hemma hela dagarna. Det blir man bara segare av. försök veckoplanera och skaffa dig vardagliga rutiner. Det är mitt bästa tips! själv är jag student och extremt beroende av rutiner! annars säckar jag helt ihop och blir "deppig". Det kan vara så enkla saker som att alltid vara ledig efter klockan 5 och att alltid gå upp klockan 8 och ta en promenad. Eller att byta miljö så du t.ex arbetar på ett ställe och enbart är ledig när du är hemma. Babysteps. Lycka till!

Linn

Hej isabelle :) jag tycker inte heller du ska ge upp ditt varumärke utan ta vara på chansen och det du byggt upp, det är ju sjukt svårt att lyckas inom sociala medier idag då konkurrensen är stenhård. Men har du funderat på att hyra kontor tex via din bloggportal? På så sätt skulle du kunna ha regelbundna arbetstider och socialisera dig på kontor med människor som jobbar med samma sak som dig. Behöver ju inte vara 5/5 dagar till att börja med.
Sen tror jag det är jobbigt för alla i början att ta tag i saker. Men när det ger resultat och du känner att du satsar i gör saker för dig själv kommer du må SJUKT bra i dig själv.
Om jag bara är hemma sjuk i tre dagar tappar jag både motivation, självförtroende och den sociala biten känns det som. Tror det är rätt vanligt.
Jag tror helt ärligt du kanske är lite understimulerad också. Ta vara på det du är bra på, du har ju en sjuk talang för tex sminkningar och liknande saker du visar upp på bloggen. Varför inte utbilda dig inom det?
Detta var några tips från mig som läst din blogg i massor av år. Och att gå igenom mycket skit och ångest som du har gjort behöver inte enbart vara något negativt, tänk hur stark du har blivit och vad du lärt dig inför resten av livet. Det är aldrig försent att göra förändringar men det vore tråkigt om du sitter här om fem år och känner dig missnöjd över samma saker som du velat ändra på under flera år. Kram från mig<3

Louise

Jag tror du skulle må jätte bra av att träna! Då kommer du känna att du orkar mer och har mer energi! Det beshöver absolut inte vara tuffa pass utan gå till gymmet för att röra på dig lite lätt och känna att du får anstränga musklerna :) kram

Eda

Tycker du ska sätta upp mål för dagen. Och sedan belöna dig själv efter vad du har lyckats med. Jag har såna dagar också. Men för mig var det farligare att inte göra något och sitta samt tänka in mig i mina tankar så att jag till slut mådde skit. Försök hålla dig sysselsat. Tex svara på mejl en timme. Ta paus en timme och lyssna på lite musik. Eller så kan du testa att på morgonen distrahera tankrna direkt genom atr på kvällen planera inför nästa dag. Typ ska vakna dricks var choklad eller något du tycker om så att du får upp motivationen innan. Haha men hoppas det häljper lite , kram❤️

Tina

Du pendlar väl lite i depresion? Om jag förstått dig rätt? Kanske du inte ska ha för höga krav på dig själv och istället berömma dig när du gjort något extra.
Ibland är det bästa att bara göra. Strunta i att man inte har ork. Bara gör. Unna dig en Inte göra något dag, dagen efter istället.

Elin

Hej!
Jag har tidvis samma prestationsångest som du skriver om. Det var värre förr då jag inte ens kunde ligga i soffan i mjukiskläder en hel dag, det kändes för mig helt "onödigt" och som om jag slösade bort dagen. Jag studerar idag och har gjort det de närmaste fem åren, vilket har medfört en sådan livsstil att jag inte egentligen behöver vara full fart framåt VARJE dag. Men jag har helt enkelt inte velat accepterat det mentalt. Jag fick krupp på mig själv för ibland kunde jag helt plötsligt ligga på soffan och kolla på serier istället för att plugga. 2015 gick jag ner i en depression som och medförde i ångest. Ångest över allt verkligen, vilket inte hjälpte den prestationsångesten jag hade över mig själv.

Jag vet egentligen inte hur jag lyckades dämpa den där prestationsångesten. Den finns självklart kvar i mig på flera olika sätt, men inte på samma sätt. Jag älskar att skriva listor och köpa fina anteckningsblock för att skriva listorna i. Jag har en fysisk kalender som gör det roligt att skriva mål för veckan. Detta kanske inte är en metod som fungerar för alla då man riskerar att skriva för långa listor och för många onåbara mål för veckan. Men det lär man sig också, vad är väsentligt och vad är realistiskt.

Det som fungerade mest för mig; acceptera att man faktiskt får ha en dag eller två där man inte är fullt fart. Försök istället se att du faktiskt åkte ut och betade av två "to-do" på listan, och att det är okej. Man måste hitta acceptansen för sig själv. Gör en mindmap av dig själv. Positiva saker och saker du önskar förändra. Se vad som är väsentligt, vad som går att faktiskt göra och vad man helt enkelt måste acceptera med sig själv. Vi är som du kanske vet inte alla perfekta. Vi måste leva med våra tillkortakommanden.

En sista sak. Hitta det som DU (inte tillsammans med en vän, pojkvän, familj etc) älskar att göra och gör det. Gör det en eller två gånger i veckan. Har man kul kan det vara lättare att hitta motivation till det som krävs av oss i vardagen, liksom arbete och hemmasysslor.

Jag hoppas dessa tips är något på vägen. Hoppas det kan hjälpa något iaf! :)

B

Paula: Åh du verkar ju vara väldigt trevlig, sympatisk och INTE ALLS missunnsam, bitter och avundsjuk :)

Isabelle: Sätt upp ett litet veckoschema för dig själv. Planera vilka dagar du t.ex ska filma till youtube, fota outfits mm. Det är oftast lättare att se vad man ska göra då och sedan kunna bocka av ❤️ Du är bäst och har alltid varit min favorit bland bloggarna. Du är så intelligent, vacker, rolig, och jag ÄLSKAR att lyssna på din röst 🙈 Du klarar allt om du bara vill!

undefined

Du är den vackraste tjejen på denna jord!

Barbi

Hej! Vad är det för läppstift du har på bilden? Vilket märke och färg? Den var sjukt fin 😊

Svar: hejsan! velvet matte lipstick från NYX i färgen "duchess" 😍
Isabelle strömberg

wille

gör nåt kul, tex hälsa på din syrra i lala-land :)

Anonym

jag vill säga att ät bra mat! det gjorde susen för mig. man får mycket ner energi. frossa i frukt å grönt. skippa halvfabrikat. ät bra proteiner och träna nån gång i veckan. det kommer göra jättemycket 👌😀

Daniella

Hej fina!
Kan tänka mig att det känns grymt jobbigt, det blir ju som en ond cirkel. Likt dig och som många andra kommenterat ovan så känner jag mig också helt orkeslös vissa dagar, och sen mår man ännu sämre för att man inte gör något åt det. Men jag tycker du är så himla duktig som ändå skriver så bra och gör så fina bilder och roliga youtube-videos! Tycker verkligen om dina inlägg där du delar med dig om dina tankar om något osv.
Det som har funkat för mig när jag har haft såna dagar är att ta mig upp ur sängen och klä på mig lite, borsta tänderna och tvätta mig osv , dra upp rullgardinen och bädda sängen. Sen försöka gå ut på en liten promenad, och lyssna på bra musik eller en favoritpodcast. Städa är också något som gör att det känns bättre, om jag har gjort något av det så brukar resten bara rulla på typ!
Men som många andra skriver så är nog lite rutiner bäst, och jag såg någon som skrev om att istället för att blogga hemifrån hela tiden så kan du ju mysa till det lite och gå och sätta dig på ett fik eller så! Och vill inte "lägga orden i mun" på dig eller så, verkligen inte, men att du kanske ska gå och prata med någon om hur du mår osv, för det kan vara något "djupare" som ligger bakom det.
Ja, vet inte vad jag ville komma med egentligen mer än att jag håller med alla positiva kommentarer ovanför, struktur, rutiner och ta vara på dina fantastiska talanger och intressen!
Du är en grym tjej Isabelle, go get it girl <3

Anonym

Jag tror du behöver en livscoach

Isabelle

Försök att lägga dig i tid på kvällen och gå upp lite tidigare på morgonen. Se till att få ordentligt med sömn. Börja dagen med något du gillar, kanske ta en kopp te och lite frukost och kolla på något bra på TV. Sen kan du fortsätta dagen med saker och ting som du själv tycker är roligt. De där sakerna som är ett ”’måste” blir lätt överväldigande om de är något man inte känner för att göra. Försök då att tänka positivt istället och fokusera först på det då ska göra. Innan du gör dina ”måsten” så kan du sätta upp ett mål eller en belöning som du får när du klarat av/gjort dessa ”måsten”. Tror de är viktigt att ha något som man belönar sig själv med när man gjort de där tråkiga/jobbiga/svåra. Ibland kan de vara långsiktiga belöningar, alltså lite större belöningar och ibland kan en belöning för mig vara så enkelt som att få kolla på någon bra serie när jag gjort mina måsten eller lägga mig i ett varmt och avkopplande bad.
Jag är själv inne i samma period nu, jag pluggar och känner verkligen inte för något. Att ens öppna datorn och försöka börja skriva på en uppgift är för mig en stor utmaning och något som ger mig ångest. Struntar då i de och då får jag ännu mer ångest och svårt att sova för jag struntat i det jag egentligen borde göra.
Hoppas du hittar motivation snart igen, du är verkligen grym! Lycka till